Kunstig intelligens –
hemmer eller fremmer det læring?
ChatGPT slo ned som ei bombe i norsk skole for om lag ett år siden. Betyr generativ kunstig intelligens slutten på skrivetreninga slik vi kjenner den, eller kan prateroboter være et pedagogisk hjelpemiddel? Vi har snakka med både optimister og skeptikere.
Eit innsamlingsprosjekt i Frøya kommune har hittil resultert i over fire tusen registreringar av stadnamn som ikkje har stått på noko kart. Utan prosjektet ville namna truleg gått tapt.
KI-teknologien må ikkje bli eit trugsmål mot språkmangfaldet og mot eigarskapen vår til norsk som fellesspråk, skriv styreleiaren og direktøren i Språkrådet.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Termportalen og Språkrådet arrangerer 14. mars nettseminar om skriving av lærebøker for høyere utdanning. Mer informasjon kommer på språkrådet.no.
Språk som døråpner og portvokter
På hvilken måte er norskkunnskaper en forutsetning for å delta i samfunnet? Se opptak av nettseminar om norskopplæring og integrering, i regi av Språkrådet, IMDi og HK-dir.
Språkrådet publiserer aktuelle saker om norsk språk og språkpolitikk på språkrådet.no. Alle saker blir delt i sosiale medier. Her gir vi en samlet oversikt over relevante nettsaker siden forrige utgave av nyhetsbrevet.